pondělí 17. ledna 2011

Richard Whately (1787–1863)

Vlasta Vohánka mě upozornil na několik zajímavostí ohledně Richarda Whatelyho (1787–1863), anglikánského arcibiskupa v Dublinu. Podle článku Victora Sancheze Valencii (v monumentální sérii Dov Gabbaye a John Woodse, Handbook of the History of Logic, vol. 3, 2004, s. 404-405) ho Augustus de Morgan (1806–1871) čestně charakterizuje jako "obnovitele logických studií v Anglii" (the restorer of logical study in England). Ač sám nedosáhl nových převratných výsledků v logice, Whateley vypreparoval základní materiál post-středověké logické tradice a transformoval ji do moderní koncepce:
  1. logika je teoretická věda, nikoli umění mající čistě instrumentální roli pro (ostatní) vědy;
  2. logika se primárně týká jazyka a jen sekundárně myšlení (inspirace Lockem); 
  3. logika se podobá aritmetice (inspirace Leibnizem);
Logika je podle Whateleyho formální věda zabívající se platností a neplatností argumentů. Whately prý jako první učinil radikální krok v tom, že oddělil (v dnešním smyslu slova) logiku od epistemologie. A zde patrně bude důvod, proč s ním nesouhlasí Mill, který, jak jsme viděli (14.1.2010), pojímá logiku tradičně obsáhlým způsobem. (Takže jeho System of Logic je v moderní zkrácené edici Ernsta Nagela nazvána Philosophy of Scientific Method).

Whateleyho zásluha (tedy pokud to je opravdu zásluha) na koncepci současné logiky byla zastíněna a překryta jeho důrazem na syllogismus jako kanonickou formu deduktivních úsudků, čímž získal v povědomí logiků spíše špatnou pověst. (Překonání této teze je chápáno jako revoluční objev současné logiky, třebaže i zde jsou někteří logikové v dissentu, např. Fred Sommers).



Kromě logiky je Whately důležitý i pro filosofii náboženství a apologetiku. Velmi dobrá je Whateleyho předmluva k novému vydání Paleyho View of the Evidences of Christianity (z r. 1794), která byla povinnou literaturou v Cambridgi až do dvacátých let našeho století. Zde je oblíbený Vlastův citát z Whateleyho (opět kvůli nedostatku času nepřeložen):

"Infidelity – or at least that approach to Infidelity, the absence of a well-grounded and firm belief – is among the chief causes of the present evils under which we suffer. Men’s faith was not fixed upon that foundation of rational evidence upon which Christ and his Apostles placed it. No proportionate care was taken to make men’s knowledge of that evidence keep pace with the advance of their knowledge of other things; and then, when doubts began to spread, it was sought to restore or to confirm belief, by appealing to the imagination and the feelings, rather than to the reason. Those who hardly agreed in any thing else, agreed in dreading to take the only safe course. While one party told men to trust the Church on its own word, and the other to trust the Scripture without one intelligible reason for believing it divine, what wonder is it that so many have made up their minds to trust neither, and so many more are vainly struggling to maintain a firm faith without a firm foundation for it?"

 Za překlad do češtiny stojí celá předmluva. Neméně aktuální v Anglii r. 1859 jako v Čechách r. 2011.

----- 
Aktualizace 02.04.2014: Whateley je i autorem patrně první argumentační mapy (Elements of Logic, ed1852: 467). Argumenty pro Y je X jsou dva, tj. je zde naznačeno, že jsou induktivní:


2 komentáře:

  1. Opraveno - díky za upozornění. Ač mám tak rád písmena, myslím, že jsem mírný disgrafik.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com