středa 9. března 2011

Kolář a Svoboda: Logika a etika (Kapitola 2: Etika a metaetika)


Stručně a zjednodušeně řečeno: Etika se zabývá morálkou a metaetika etikou.

Autoři uvádí následující příklady metaetických otázek:
  • Jaký je význam slov „dobrý“, „zlý“, „hodnotný“ ... ? Označují tato slova vlastnosti věcí, lidí či lidského jednání, anebo označují pocity či postoje lidí k věcem, sobě samým a svému jednání?
  • Závisí nějak morální soudy na hodnotově neutrálních (vědeckých, faktuálních, deskriptivních) soudech, popisujících stav světa?
  • Existují logické vztahy, jako je vztah vyplývání, mezi hodnotovými soudy navzájem, podobně jako existují logické vztahy mezi faktuálními soudy?
  • Existují vůbec etické hodnoty (dobro, krása, atd.), a pokud ano, existují nezávisle na vůli, přání a činech lidí, anebo je lidé svo vůlí, přáním a činy vytvářejí?
A následující příklady etických otázek:
  • Jak mají lidé jednat a jakému jednání se vyhnout?
  • Které věci a činy jsou dobré a které špatné?
  • Které jednání je šlechetné a které odsouzeníhodné?
  • Co má mravní hodnotu a co je mravně bezcenné?
Obecněji řečeno, metaetika se podle nich zabývá především těmito problémy:
  1. ... zkoumáním významu a užití etických termínů ... jako třeba ‘dobrý’, ‘krásný’, ‘hodnotný’ a jejich antonym. 
  2. Logickou analýzou mravních soudů a vztahů mezi nimi, stejně jako logickou analýzou vztahů mezi mravními a faktuálními soudy navzájem. (... Vyplývá třeba mravní soud Pavlovo jednání je správné z faktuálního tvrzení Většina lidí schvaluje Pavlovo jednání?) 
  3. Analýzou etických doktrín z hlediska jejich výstavby, jejich důsledků a vzájemných vztahů. (... Je například zřejmé, že logicky uvažující člověk nemůže být současně přesvědčen o správnosti doktríny morálního realismu ... a správnosti doktríny morálního subjektivismu) 
  4. Zkoumáním povahy tzv. mravní argumentace ... k tomu patří též hledání  odpovědí na otázku o pravdivosti mravních soudů: lze smysluplně říci, že mravní soudy jsou pravdivé/nepravdivé? 
  5. ... zkoumání[m] otázky, co je vlastně předmětem etiky, zda a jak lze tento předmět teoreticky uchopit a zda etika jako disciplína může být racionálně založena, za použití logických metod.
(Jak etiku v užším smyslu slova, tak metaetiku lze chápat jako dvě sub-disciplíny etiky v širším smyslu slova

---------
"Označeni strohým symbolem popelce, vstupujeme dnes do čtyřicetidenního postního období a začínáme duchovní pouť přípravy na důstojné slavení velikonočních tajemství. Požehnaný popelec na našem čele je znamením, které nám připomíná naši situaci tvorů, vybízí nás k pokání a k zintenzivnění konverze, abychom stále více následovali Pána."

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com