Francisco Suárez (1548-1617) přišel jako první nejen s prvním čistě systematickým přehledem metafyziky (viz Metafyzické disputace) ale i s prvním celkovým filozoficko-teologickým systémem či spíše „super-systémem“ (José Pereira). Na své teologické syntéze začal pracovat již před r. 1590 (De incarnatione, tj. komentář k první části ST III), svou práci ovšem přerušil, aby sepsal Metafyzické Disputace, publikované v r. 1597. Poté pokračoval ve svých teologických pracích až do své smrti v r. 1617. Každé téma zpracoval důkladně věcně a zároveň s neuvěřitelnou historickou erudicí. Třebaže Suarez svým způsobem psal pouze jednu knihu, vzhledem k jejímu rozsahu je rozdělena do čtrnácti knihy, celkové schéma vypadá podle José Pereiry takto:
Ens ut sic
et creatum et increatum: Disputationes metaphysicae (1597)
Deus in se
ut unus: De divina substantia eiusque attributis (1606)
De divina praedestinatione et reprobatione (1606)
ut trinus: De sanctissimo Trinitatis mysterio (1606)
Deus ut causa efficiens
creaturae incorporeae: De angelis (1620)
creaturae corporeae: De opere sex dierum (1621)
creaturae compositae sive hominis: De anima (1621)
Deus ut causa finalis
ipse finis: De ultimo fine hominis (1628)
ut legislator: De legibus (1612)
ut sanctificator: De gratia (1619)
De fide, spe et charitate (1622)
De religione (1608-1625)
ut redemptor: De Incarnatione (1590-2)
De sacramentis (1593-1603)
Vidíme, že mnohé svazky byly publikovány až posmrtně. Nejlepší vydání (nikoli ovšem zcela kompletní) vydal Vives v devatenáctém století ve 26 svazcích. Suárezovo dílo představuje 4212 disputací (ekvivalent moderní monografie), 22 365 kapitol, 15 milionů (podle některých až 22 milionů) slov. Jedná se o největší systematické dílo v dějinách lidstva. Řada dalších barokních autorů se v průběhu 17. století o pokoušela o sepsání podobného filosoficko-teologického supersystému pod hlavičkami Cursus philosophicus a Cursus theologicus.
Cim ten 7mil. rozstrel v poctu slov?
OdpovědětVymazatAsi jsem neměl dávat těch 22 miliónů do jedné věty do závorky. To větší číslo asi bude dáno tím, že nikde není pohromadě veškeré publikované dílo a záleží na tom, co do "opera omnia" započítáme. Ta čísla jsou ale opravdu jen orientační - pokud si dobře vzpomínám tradují se už přes padesát let z nějakého španělského článku a nikdo to neověřoval. Moc bych na ně nesázel.
OdpovědětVymazat