úterý 5. července 2011

Sebastian Izquierdo 2 (obsah Majáku věd)


Tractatus I: De origine et natura intellectionis humanae

Disputatio I: De origine intellectionis humanae pro statu praesente
Disputatio II: De natura intellectionis humanae

Tractatus II: De accidentibus intellectionis humanae

Disputatio III: De evidentia et obscuritate humanae intellectionis
Disputatio IV: De veritate et falsitate humanae intellectionis
Disputatio V: De certitudine humanae intellectionis atque adeo etiam de incertitudine opposita
Disputatio VI: De probabilitate, oppositaque improbabilitate humanae intellectionis
Disputatio VII: De dependentia a voluntate intellectionis humanae

Tractatus III: De obiecto intellectionis humanae

Disputatio VIII: De obiecto humanae intellectionis et primum de actu obiectivo in universum
Disputatio IX: De ente, essentia et existentia atque de opposito non ente
Disputatio X: De variis statibus entium seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani
Disputatio XI: De possibilitate, impossibilitate contingentia et necessitate entium, seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XII: De entibus rationis
Disputatio XIII: De identitate et distinctionie entium seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XIV: De connexione deque oppositione entium, atque adeo obiectorum intellectus humani
Disputatio XV: De ordine, sive ordinatione entium, seu rerum, atque adeo obiectus humani
Disputatio XVI: De similitudine et dissimilitudine. Deque aequalitate et inaequalitate entium seu rerum. Atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XVII: De unitate et multitudine entium seu rerum atque adeo obiectorum intellectus humani

Tractatus IV: De Termino, propositione atque argumentatione. Deque eorum speciebus, quae sunt veluti materia, ex qua omnis scientia humana coalescit.

Disputatio XVIII: De terminis
Disputatio XIX: De propositionibus
Disputation XX: De argumentationibus

Tractatus V: De scientia humana, de obiectoque per ipsam scibili in universam
Disputatio XXI: De natura scientiae humanae sumptae universe et obiecto eius, qua tali. Deque veritate, et quiditate singularum scientiarum.
Disputatio XXII: De accidentibus humanarum scientiarum, earumdemque obiectorum prout talium

Tractatus VI: De Instrumentis, Regulisque sciendi, atque adeo de Arte mirabili quamlibet scientiam compendiaria via addiscendi, tractandi, docendi, ac sine fine propagandi. Tum de re quavis pariter sine fine docendi seu disserendi.

Disputatio XXIII: De natura, sive essentia existentiaque et accidentibus Artis universalis sciendi
Disputatio XXIV: De observatione
Disputatio XXV: De compositione
Disputatio XXVI: De divisione
Disputatio XXVII: De definitione
Disputatio XXVIII: De locatione
Disputatio XXIX: De combinatione
Disputatio XXX: De argumentatione
Disputatio XXXI: De translatione
Disputatio XXXII: De memoratione
Disputatio XXXIII: De traditione

6 komentářů:

  1. V názvu pátého traktátu je patrně překlep, patří tam asi "de obieCtoque".

    Jinak zajímavá série příspěvků o velmi zajímavém mysliteli. Chystáte také něco o jeho vlivu na "učebnicové" novověké filosofy?

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za upozornění - opravil jsem to.

    Kdo koho ovlivnil mi zatím není jasné, např. Leibniz ho v jednom dopise zmiňuje, ale pořádně ho nečetl. Zdá se, že řada myšlenek v té době prostě "visela ve vzduchu" a různí autoři si je zpracovávali zčásti po svém, zčásti různě inspirováni druhými myslitely.

    Myslitel je to fascinující, zasloužil by důkladnou monografii. Momentálně mám výzkumný grant na pomyslná jsoucna a z Izquierda proto zpracovávám jen příbuzné téma obecnin (chápaná tradičně jako rod pomyslných jsoucen, byť ne tak u Izqiuerda). Naneštěstí se v nejbližší době do dalších části jeho díla nepustím, i když by mě to moc lákalo.

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé také je, kolik prostoru věnuje epistemologii.. I když pojednání o intelekcích bude asi spíše na hranici mezi metafyzikou, psychologií a teorií poznání. (Mimochodem, jsou "intellectiones" v kontextu jeho myšlení úkony intelektu/rozumové duše, tj. zhruba pojmy?)

    A je někde na internetu Pharus volně ke stažení? Našel jsem pouze jeho druhou polovinu na Google Books (http://books.google.cz/books?id=rutg5hEphagC).

    OdpovědětVymazat
  4. Z toho co jsem četl (hlavně Disputace 17 ale i 1 a 2) mám dojem, že mu pojmy a představy splývají, byť verbálně jejich rozdíl uznává. Zdá se mi, že ty "intellectiones" jsou pro něho něco jako "ideas" pro empiricisty.

    Ad Pharus: v předchozím příspěvku jsem měl odkaz na knihovnu na Kanárských ostrovech, kde je Pharus celý. Odkaz ale už nefunguje (vyžaduje heslo). Naštěstí jsem si Pharus stáhnul když byl ještě volně - kdybyste měl zájem, mohu poslat.

    Zajímá Vás u Izquierda nějaké konkrétní téma?

    OdpovědětVymazat
  5. Ad intell.: To je zajímavé. Mimochodem, existuje nějaká přehledná studie, která mapuje, jak se proměnilo používání termínu "idea" ve filosofickém diskursu mezi středověkem a novověkem? Nedávno jsem četl jednu Lagerlundovu studii, ve které autor tvrdil, že je to pole relativně neprobádané.

    Ad Pharus: Nu, u scholastiků mě zajímá to, co by se asi nejlépe dalo shrnout pod hlavičku "epistemologie" - co jsou to pojmy, jaký je jejich vztah k lidské mysli a k ontologické struktuře světa, jak pojmy vznikají, jak daný myslitel pojímá mentální reprezentaci, jaký je vztah mezi pojmy a jazykem apod. (Zabývám se hlavně Ockhamem.) Zároveň mě taky zajímá historický a filologický kontext - kdy jaký spis vznikl/byl vydán, kdo koho četl, kdo byl kým ovlivněn, co se překládalo, dějiny užívání jednotlivých termínů apod. Čili z Pharu by mě zajímaly nejvíce asi 1. a 2. traktát...

    OdpovědětVymazat
  6. Termín 'idea' jsem zahlédl u Francisca Ovieda a tuším, že jsem o tom před lety mluvil s Lagerlundem v Berlíně (či s kým - bylo to v rámci semináře s Dominikem Perlerem). Také si myslím, že k tomu žádná pořádná studie nebude, ale zatím jsem se po ničem nepídil.

    Pojmy - fascinující téma. Čím dál tím více je mi jasné, že bych se do nich měl pustit v souvislosti s pomyslnými jsoucny. No jo, ale do čeho se pustit dřív, souvisí to se vším: possibilia, relace, druhé intence, esence-existence ... Z barokních autorů je Izquierdo asi dost netypický, podíval bych se nejprve na Logica mexicana od Antonia Rubia.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com