re vera philosophiae corpus ... agnoscere debet principatum philosophicae cogitationis ...
ve skutečnosti musí každý filosofický systém ... přiznat prioritu filosofickému myšlení ...
Fides et Ratio #4
úterý 5. července 2011
Sebastian Izquierdo 2 (obsah Majáku věd)
Tractatus I: De origine et natura intellectionis humanae
Disputatio I: De origine intellectionis humanae pro statu praesente
Disputatio II: De natura intellectionis humanae
Tractatus II: De accidentibus intellectionis humanae
Disputatio III: De evidentia et obscuritate humanae intellectionis
Disputatio IV: De veritate et falsitate humanae intellectionis
Disputatio V: De certitudine humanae intellectionis atque adeo etiam de incertitudine opposita
Disputatio VI: De probabilitate, oppositaque improbabilitate humanae intellectionis
Disputatio VII: De dependentia a voluntate intellectionis humanae
Tractatus III: De obiecto intellectionis humanae
Disputatio VIII: De obiecto humanae intellectionis et primum de actu obiectivo in universum
Disputatio IX: De ente, essentia et existentia atque de opposito non ente
Disputatio X: De variis statibus entium seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani
Disputatio XI: De possibilitate, impossibilitate contingentia et necessitate entium, seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XII: De entibus rationis
Disputatio XIII: De identitate et distinctionie entium seu rerum, atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XIV: De connexione deque oppositione entium, atque adeo obiectorum intellectus humani
Disputatio XV: De ordine, sive ordinatione entium, seu rerum, atque adeo obiectus humani
Disputatio XVI: De similitudine et dissimilitudine. Deque aequalitate et inaequalitate entium seu rerum. Atque adeo obiectorum intellectus humani.
Disputatio XVII: De unitate et multitudine entium seu rerum atque adeo obiectorum intellectus humani
Tractatus IV: De Termino, propositione atque argumentatione. Deque eorum speciebus, quae sunt veluti materia, ex qua omnis scientia humana coalescit.
Disputatio XVIII: De terminis
Disputatio XIX: De propositionibus
Disputation XX: De argumentationibus
Tractatus V: De scientia humana, de obiectoque per ipsam scibili in universam
Disputatio XXI: De natura scientiae humanae sumptae universe et obiecto eius, qua tali. Deque veritate, et quiditate singularum scientiarum.
Disputatio XXII: De accidentibus humanarum scientiarum, earumdemque obiectorum prout talium
Tractatus VI: De Instrumentis, Regulisque sciendi, atque adeo de Arte mirabili quamlibet scientiam compendiaria via addiscendi, tractandi, docendi, ac sine fine propagandi. Tum de re quavis pariter sine fine docendi seu disserendi.
Disputatio XXIII: De natura, sive essentia existentiaque et accidentibus Artis universalis sciendi
Disputatio XXIV: De observatione
Disputatio XXV: De compositione
Disputatio XXVI: De divisione
Disputatio XXVII: De definitione
Disputatio XXVIII: De locatione
Disputatio XXIX: De combinatione
Disputatio XXX: De argumentatione
Disputatio XXXI: De translatione
Disputatio XXXII: De memoratione
Disputatio XXXIII: De traditione
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
V názvu pátého traktátu je patrně překlep, patří tam asi "de obieCtoque".
OdpovědětVymazatJinak zajímavá série příspěvků o velmi zajímavém mysliteli. Chystáte také něco o jeho vlivu na "učebnicové" novověké filosofy?
Děkuji za upozornění - opravil jsem to.
OdpovědětVymazatKdo koho ovlivnil mi zatím není jasné, např. Leibniz ho v jednom dopise zmiňuje, ale pořádně ho nečetl. Zdá se, že řada myšlenek v té době prostě "visela ve vzduchu" a různí autoři si je zpracovávali zčásti po svém, zčásti různě inspirováni druhými myslitely.
Myslitel je to fascinující, zasloužil by důkladnou monografii. Momentálně mám výzkumný grant na pomyslná jsoucna a z Izquierda proto zpracovávám jen příbuzné téma obecnin (chápaná tradičně jako rod pomyslných jsoucen, byť ne tak u Izqiuerda). Naneštěstí se v nejbližší době do dalších části jeho díla nepustím, i když by mě to moc lákalo.
Zajímavé také je, kolik prostoru věnuje epistemologii.. I když pojednání o intelekcích bude asi spíše na hranici mezi metafyzikou, psychologií a teorií poznání. (Mimochodem, jsou "intellectiones" v kontextu jeho myšlení úkony intelektu/rozumové duše, tj. zhruba pojmy?)
OdpovědětVymazatA je někde na internetu Pharus volně ke stažení? Našel jsem pouze jeho druhou polovinu na Google Books (http://books.google.cz/books?id=rutg5hEphagC).
Z toho co jsem četl (hlavně Disputace 17 ale i 1 a 2) mám dojem, že mu pojmy a představy splývají, byť verbálně jejich rozdíl uznává. Zdá se mi, že ty "intellectiones" jsou pro něho něco jako "ideas" pro empiricisty.
OdpovědětVymazatAd Pharus: v předchozím příspěvku jsem měl odkaz na knihovnu na Kanárských ostrovech, kde je Pharus celý. Odkaz ale už nefunguje (vyžaduje heslo). Naštěstí jsem si Pharus stáhnul když byl ještě volně - kdybyste měl zájem, mohu poslat.
Zajímá Vás u Izquierda nějaké konkrétní téma?
Ad intell.: To je zajímavé. Mimochodem, existuje nějaká přehledná studie, která mapuje, jak se proměnilo používání termínu "idea" ve filosofickém diskursu mezi středověkem a novověkem? Nedávno jsem četl jednu Lagerlundovu studii, ve které autor tvrdil, že je to pole relativně neprobádané.
OdpovědětVymazatAd Pharus: Nu, u scholastiků mě zajímá to, co by se asi nejlépe dalo shrnout pod hlavičku "epistemologie" - co jsou to pojmy, jaký je jejich vztah k lidské mysli a k ontologické struktuře světa, jak pojmy vznikají, jak daný myslitel pojímá mentální reprezentaci, jaký je vztah mezi pojmy a jazykem apod. (Zabývám se hlavně Ockhamem.) Zároveň mě taky zajímá historický a filologický kontext - kdy jaký spis vznikl/byl vydán, kdo koho četl, kdo byl kým ovlivněn, co se překládalo, dějiny užívání jednotlivých termínů apod. Čili z Pharu by mě zajímaly nejvíce asi 1. a 2. traktát...
Termín 'idea' jsem zahlédl u Francisca Ovieda a tuším, že jsem o tom před lety mluvil s Lagerlundem v Berlíně (či s kým - bylo to v rámci semináře s Dominikem Perlerem). Také si myslím, že k tomu žádná pořádná studie nebude, ale zatím jsem se po ničem nepídil.
OdpovědětVymazatPojmy - fascinující téma. Čím dál tím více je mi jasné, že bych se do nich měl pustit v souvislosti s pomyslnými jsoucny. No jo, ale do čeho se pustit dřív, souvisí to se vším: possibilia, relace, druhé intence, esence-existence ... Z barokních autorů je Izquierdo asi dost netypický, podíval bych se nejprve na Logica mexicana od Antonia Rubia.