sobota 16. července 2011

Kalkulus pro filosofy

Od střední školy jsem si s sebou táhl nepříjemnou nejistotu ohledně toho, jak vlastně "funguje" diferenciální a integrální počet ("kalkulus" - prý se už toto slovo ujímá i v češtině, proč ně?). Z Přehledu středoškolské matematiky Josefa Poláka, do něhož jsem občas nahlédl, jsem moc moudrý nebyl. Až tento týden, konečně, jsem si pročetl Calculus for Dummies [AMAZON] od Marka Ryana. Skvělý učitel. Opravdu se jedná o snadné rozšíření elementární algebry a trigonometrie. Proč jen jsou vysvětlení např. v Polákovi tak zbytečně obtížná? Napadají mě dva pedagogické důvody:

  • množinová teorie snad může být univerzálním jazykem matematiky, ale rozhodně jím být nemusí; množinová hatlamatilka je často zcela nepotřebná; v celé Ryanově knize jsem si nevšiml jediného výskytu slova 'set'; 
  • mnohem vhodnější je volit "krásné" a  snadno zapamatovatelné funkce jako příklady; tyto příklady je dále vhodné rozvádět, příp. rozumně obměňovat, spíše než skákat "nelogicky" z jednoho typu poměrně obtížného příkladu na jiný příklad;

Ryanova kniha se skládá z pěti částí (šestá je závěr):
  1. Co je to "kalkulus" 
  2. Rozehřívací kolo (algebra, funkce, grafy, trigonometrie)
  3. Limity (spojitost, hledání limit)
  4. Diferenciální počet (základní orientace, pravidla pro derivace funkcí, hledání vlastností funkcí, aplikace na reálné příklady)
  5. Integrální počet a nekonečné řady

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com