středa 2. listopadu 2011

Španělsko 3: Salamanca

Dnes jsem navštívil (asi) jediné dvě knihovny zde v Salamance, které mají historické fondy:

Biblioteca de San Esteban
Knihovna má prý asi 20 000 historických knih; katalog ale není online. Velká část knih (5223) byla zkonfiskována během exklaustrace tohoto slavného dominikánského kláštera v r. 1835-6. Není zde nic např. od Arriagy, Hurtada, či Ovideda; od Izquierda je zde jen duchovní spisek. Mají zde kupodivu pár knih od Mastria a Caramuelovu Theologia moralis. Když už jsem v tomto posvátném klášteře, prolistoval jsem spisy zdejších slovutných mistrů: Francisco de Vitoria (Relectiones theologicas), Domingo de Soto (Commentariorum in I Sententias), Domingo Bannez (Institutiones minoris dialecticae, Commentaria in Primam ST); Melchiora Cano jsem už nestihl. Ofotil jsem si nějaké zajímavé články, mj. seznam zabavených knih, které zde kdysi byly.

Biblioteca de Universidad de Salamanca
Knihovna se nachází v majestátní univerzitní budovy. Je zde asi 2700 manuskriptů od středověku po osmnácté století, soupis byl vydán knižně s dobrými indexy:



(Náhled druhého dílu od Googlu)

K historii samotné univerzity existuje vynikající Historia de la Universidad de Salamanca, díly 1-5, pro filosofii a teologii jsou relevantní především díly I (z r. 2002, zde se vysvětluje kolejní struktura univerzity) a III.1 (z r. 2006, GOOGLE).

Ještě je zde jedna knihovna, ale bez historických knih: Biblioteca de Universidad Pontifica de Salamanca.

Měl jsem se zde v Salamance setkat s významným znalcem renezanční a barokní scholastické filosofie (autorem mj. monografie o Izquierdovi),  prof. José Luisem Fuertes-Herreros, ale na univerzitě jsem ho nenašel, sekretářka katedry má dovolenou a na poslední emaily Fuertes neodpovídá (alespoň jsem si tedy prohlédl pěkný nový kampus Miguel de Unamuno, kde teď filosofové, právníci, aj. sídlí)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com