úterý 22. listopadu 2011

Novák: Scire Deum esse

Hlavním rámcem Novákovy knihy je určitá historická verze ontologického důkazu Boží existence. Tato verze je specifická svou důslednou vazbou na aristotelské pojetí vědy. Jak výstižně říká podtitul knihy: "Scotův důkaz Boží existence jako vrcholný výkon metafyziky jakožto aristotelské vědy."

Novák nejprve poukazuje na podobnost mezi filosoficko-teologickým projektem sv. Anselma a bl. Jana Dunse Scota. Už kupříkladu úvodní modlitba Scotova traktátu
De primo principio a začátek slavné druhé kapitoly Anselmova Proslogionu vykazují spřízněnost: "Pane, náš Bože, když se Tě svůj služebník Mojžíš jako svrchovaného učitele pravdy dotazoval na své jméno, které by oznámil synům Izraele, Ty jsi mu své požehnané jméno odhalil slovy: "Já jsem, který jsem". Věděl jsi totiž, co je o Tobě schopen pochopit rozum smrtelníků. Ty jsi pravé Bytí, ty jsi celé Bytí. V to věřím, a to bych chtěl, bude-li mi to možné, i vědět. Pomoz mi, Pane, v mém zkoumání toho, kam až může dospět náš přirozený rozum ve svém poznání pravého Bytí, jímž jsi Ty, vyjde-li od jsoucna - pojmu, který jsi o sobě Ty sám vypověděl. [De primo principio]"

A Anselm o 230 let dříve: "Nuže, Pane, který dopřáváš víře nahlédnutí, dej mi, abych nahlédl, nakolik uznáš za vhodné, že jsi, jak věříme, a že jsi tím, co věříme." [Proslogion 2]

Jak jsem již napsal výše, Scotovo pojetí jistého poznání Boží existence je specifické svou důslednou aplikací (určitým způsobem recipované a rozvinuté) aristotelské metodologie. Novák se ve své knize zaměřuje právě na tuto aristotelskou metodologii: 
"Cílem této práce je ukázat právě toto epistemologické pozadí Scotova projektu jistého přirozeného poznání Boží existence: ukázat, jak Scotův propracovaný důkaz Boží existence organicky vyrůstá z jeho obecné, na aristotelských základech vybudované teorie vědy, aplikované na ontologicky pojatou metafyziku. Proto bude východiskem práce rozbor aristotelského pojetí vědy, z něhož Scotus vychází a které dále prohlubuje. V dalším kroku se podrobně zaměříme na samotnou Scotovu recepci aristotelské koncepce vědy a budeme analyzovat jednotlivé problémy spojené se Scotovou teorií vědy, jako je otázka jednoty vědy, předmětu vědy, či struktury vědecké argumentace. ... V následující části se pak již obrátím ke Scotově aplikaci obecné teorie vědy na metafyziku. ... Na základě takto provedené analýzy se ukáže ryze ontologický charakter Scotova zralého pojetí metafyziky ... V závěru práce se pokusím nahlédnout, jak právě toto ontologické pojetí metafyziky ve Scotově koncepci nevyhnutelně získává "teologický" rozměr a organicky spěje k poznání Boha jako svému naplnění." s. 15-16

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com