Obsah druhé části Novákovy knihy:
ČÁST II: SCOTOVA METAFYZIKA JAKO ARISTOTELSKÁ VĚDA
4. Problém interpretace Scotových Kvestií k Metafyzice
4.1 Úvod
4.2 Problém předmětu metafyziky v Kvestiích k Metafyzice
4.3 Problém chronologie a interpretace rozporu
4.4 Scotova cesta k ontologickému pojetí metafyziky
5. Scotova teorie pojmu
5.1 Formální a objektivní pojem
5.2 Jednoznačnost jako jednota pojmu
6. Modální teorie v pozadí pojmu jsoucna
6.1 Modální rozměr metafyziky
6.2 Pojem potence a druhy potence
6.2.1 Nástin problematiky
6.2.2 Potence jako bezrospornost: logická potence
6.2.3 Potence jako modus jsoucna: metafyzická potence
6.2.4 Potence jako princip: fyzická potence
6.3 Syntéza: modální monismus či pluralismus?
6.3.1 Shrnutí a formulace teze
6.3.2 Logická potence x metafyzická potence
6.3.3 Aktivní potence x logická a metafyzická potence jejího předmětu
6.3.4 Aktivní a pasivní potence x logická a metafyzická možnost činnosti a trpnosti
7. Jsoucno jako předmět metafyziky
7.1 Reálné a pomyslné jsoucno
7.1.1 Problém vymezení pojmu jsoucna
7.1.2 Pokus o konzistentní interpretaci
7.2 Povaha reálného jsoucna
7.2.1 Problém důkazu transcendentality pojmu jsoucna
7.2.2 Scotovy důkazy jednoznačnosti jsoucna a jejich meze
7.2.3 Zvláštní charakter jsoucna jako předmětu vědy a jeho důsledky
7.2.4 Atributy jsoucna
8. Boží existence jako důsledek zkoumání jsoucna jako jsoucna
8.1 Pojem esenciálního uspořádání a jeho systematický význam
8.2 Analýza esenciálního uspořádání jako důkaz boží existence
8.2.1 Dělení esenciálního uspořádání
8.2.2 Vlastnosti a vztahy esenciálního uspořádání
8.2.3 Obecné rysy důkazů existence Prvního principu
8.2.4 Důkaz prvenství v řádu účinné kauzality
8.2.5 Absolutní prvenství Boží a jeho význam
8.3 Cesta k důkazu Boží nekonečnosti
8.3.1 První princip jako osoba
8.3.2 Důkaz nekonečnosi Boží
8.3.3 Shrnutí Scotovy argumentace pro nekonečnost Boží
Závěr
(Příloha; Prameny a Literatura; Seznam zkratek; Přehled schémat; Rejstřík citací Scotových děl; Rejstřík osob; Obecný rejstřík)
Žádné komentáře:
Okomentovat