úterý 9. srpna 2011

Metafyzická fyzika: vzpomínky na základní a střední školu

Od své první třídy ZŠ a možná ještě jako předškolák jsem chtěl být astronomem. Vzpomínám si, že se nás ve škole každoročně ptali na představy o našem budoucím povolání, což se zapisovalo do našich osobních složek. Také si vzpomínám na jedničku dvakrát podtrženou, kterou mi dala paní učitelka Chmelíková snad někdy ve třetí třídě, protože jsem vyjmenoval a charakterizoval všechny planety naší Sluneční soustavy. Později jsem pochopil, že na astronomii mě nejvíce zajímá kosmologie a teoretická fyzika a ještě později na gymnáziu jsem zjistil, že vlastně nejvíce mě zajímají otázky nejzažší reality, tj. otázky nábožensko-metafyzického rázu. Mou "biblí" byla po léta kniha Jiřího Grygara Vesmír (1983) (spoluautoři: Z. Horský a P. Mayer). Matně si ale vybavuji i četbu jiných Grygarových knih, např. Sejdeme se v nekonečnu (1979), Okna vesmíru dokořán (1989) (spoluautor: V. Železný), Velký třesk a Bible (1991), Vesmír, jaký je (1997), atd. Další knihy, na jejichž četbu si vzpomínám:

     Jan Fischer (1986). Průhledy do mikrokosmu. Praha: Madá Fronta.
     Jiří Mrázek (1986). Taje matematiky. Praha: Práce.
     Georg Gamow (1986). Pan Tompkins v říši divů. Praha: Mladá Fronta (s komentářem J. Bičáka)
     Igor Novikov (1989) Černé díry a vesmír. Praha: Mladá fronta.  
     Stephen Hawking (1988/1991) Stručná historie času. Praha: Mladá fronta.

Je zajímavé, že všichni mí čeští hrdinové vědy z dětství, tj. Grygar, Fischer a Mrázek, jsou křesťané, což jsem se samozřejmě dozvěděl až po r. 1989, pravděpodobně kolem r. 1991 (ve druháku či třeťáku na gymnáziu).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com