středa 10. srpna 2011

Metafyzická fyzika: chvála strojů

Jako dítě a mládežník jsem tedy hltal kosmologickou literaturu a občas se nadchl pro nějaký vědní obor: rodiče mi opatřili hvězdářský dalekohled (z NDR z umělohmotnými čočkami), později jsem se nadchl pro mikroskop (zvětšení tuším až 250x), ještě později pro počítač (Atari 800XE). Zkoušel jsem také vyvolávat fotografie v černé komoře a dělat "chemické pokusy". Naneštěstí jsem nesledoval princip od jednoduššího ke složitějšímu a neměl jsem trpělivost se základními prvky dané vědy. Chtěl jsem hned přikročit k tomu nejpokročilejšímu (a protože se mi to nedařilo, získal jsem dojem, že je to moc složité a je to nad síly mého porozumnění). O základních principech mechaniky jsem také neměl ponětí, nebyv kutil (byv ovšem nadšeným Merkuristou). Chyběl mi Eukleidés! "Vyhlédni co nejjednodušší prvky a slož z nich vše ostatní".  Stačí umět zkonstruovat body, (prodloužitelné) úsečky a kružnice a máš tu geometrii v celé své kráse ... (15.7.2011)

Např. v aplikované mechanice (strojírenství) slouží jednoduché stroje jako základní prvky, z nichž se (podobně jako u Eukleida), skládá vše ostatní (viz www.techmania.cz):
  • páka (Archimédův důkaz: www.cut-the-knot.org)
  • klín
  • nakloněná rovina
  • kladka 
  • kolo na hřídeli
  • šroub
V pozadí užitečnosti aplikované mechaniky dále stojí fakt, že jednoduché stroje nám usnadňují práci, protože nám umožňují působit menší silou. (A také náhled, že usnadnění práce není totéž co umenšení práce: jednoduché stroje nám práci nezmenšují, pouze musíme působit silou po delší dráze).

Geometrie a mechanika se po staletí a tisíciletí zdály jen hračičkami, seriózní hledači nejjazších ("metafyzických") odpovědí se přeci k takovým "nízkým vědám či uměním" nebudou snižovat. Ironií dějin nakonec geometrie a mechanika převálcovala metafyziku co do společenského vlivu. Co nabízí geometrie a mechanika vidíme kolem sebe, co může nabídnout metafyzika? Může jen tak něco nabízet, aniž by se dostala na srovnatelnou myšlenkovou úroveň jako je geometrie a mechanika? Je na ní?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com