čtvrtek 11. srpna 2011

Metafyzická fyzika: chvála geocentrismu

"A přeci se točí ...tedy dvakrát točí (nejen kolem své osy, ale i kolem Slunce)."

Na základě čeho přijímáme či odmítáme nějakou teorii jdoucí za naši bezprostřední zkušenost, např. týkající se nedostupného nebe nad námi? Základem je věrnost pozorovaným fenoménům. To ovšem nestačí. Stejná pozorování lze vysvětlit různými teoriemi. Proto nastupuje např. kritérium jednoduchosti. Jak ale jednoduchost aplikovat? Na první pohled se heliocentrismus zdá být mnohem jednodušší a krásnější než geocentrismus. Alespoň uvážíme-li to, jakým způsobem heliocentrismus nebeské fenomény vysvětluje. Geocentrismus se zdá naopak jednodušší z hlediska toho, čím nebeské fenomény vysvětluje (jak jednoduché jsou jeho základní principy). Uvažme např. jednoduchost axiomů Eudoxova (408–355) modelu vesmíru (podle Henry Mendella):

1. Země je středem vesmíru.
2. Všechen nebeský pohyb je kruhový.
3. Všechen nebeský pohyb je pravidelný.
4. Střed cesty každého nebeského pohybu je stejný jako je střed jeho pohybu.
5. Střed všeho nebeského pohybu je středem vesmíru.

(Z čehož všeho plyne centrální výzkumný projekt západní astronomie na dva tisíce let: Vysvětlete zdánlivě nepravidelný a nekruhový pohyb nebeských těles jakožto výsledek kombinace reálných kruhových pohybů splňující principy 1-5).

Podobně jako u Eukleida, kde máme úsečky a kružnice a z nich nakonec téměř celou geometrii, či u složených strojů, které dáváme dohromady ze strojů jednoduchých (10.08.2011), i zde dáváme dohromady komplikované pohyby těles pozorovatelných na obloze z pohybů jednoduchých. A to včetně podivných retrográdních pohybů planet, které si můžeme znázornit takto:


Zde je animace retrográdního pohybu Marsu v r. 2003 (takovouto smyčku dělá prý každých 25.6 měsíců a trvá 72 dní):


(stačí kliknout)

Tolik tedy zadání a teď k tomu sestrojit systém světa. Musí odpovídat zadanému pozorování a zároveň splňovat axiomy 1-5. Eudoxovo řešení  pomocí mnohonásobně složených kruhových pohybů nebeských sfér je tak složité a důmyslné, že je nelze neobdivovat. Jeho popis by nám zabral spoustu místa, bude asi lépe podívat se na výslednou animaci:



Každý ví, že geocentrismus je nepravdivý (ovšem stejně tak i heliocentrismus, byť méně). Nebo lépe řečeno téměř každý si myslí, že ví, že geocentrismus je nepravdivý. O jakou evidenci se ale opíráme? Co se týče mne, geocentrismus odmítám a své přesvědčení vposledku opírám o autoritu astrofyziků. Zhruba vzato sice tuším v čem jejich evidence proti geocentrismu spočívá, ale tuším to jen zhruba vzato, nemám po ruce nic více než evidenci pravděpodobnostní (na rozdíl např. od jistoty s jakou vím, že je pravdivá Pythagorova věta, viz Elementa I.47).  

Je třeba dodat, že existují lidé, kteří vědí o fyzice a matematice vědí daleko více než já a kteří jsou přesto přesvědčeni o pravdě geocentrismu. Někteří z nich dokonce mají PhD ve fyzice (Robert J. Bennett), matematice (Wolfgang Smith) či počítačové vědě (Gerardus D. Bouw). Patrně nejzasvěcenější současnou obhajobou geocentrismu je kniha Roberta Sungenise, Galileo Was Wrong: Church Was Right (2007).

Geocentrikové stojí mimo vědeckou obec (mimo sententia communis) a "nikdo je nebere vážně". Promyslet jejich argumenty ovšem nebude patrně zcela neužitečné, nelze totiž podceňovat skutečnost, že data nashromážděná moderní empirickou vědou jsou interpretovatelná různými způsoby - a otázka podle kterých kriterií vybíráme tu či onu interpretaci je dost delikátní.  

12 komentářů:

  1. Na tohle je nejlepsi Tim McGrew. Muzes si progooglovat jeho stranky -- ma na nich kurzy z historie a filosofie vedy. Ke kriteriu jednoduchosti je ve filosofii vedy, v historii vedy i v epistemilogii dost ostrazity (ve srovnani se Swinburnem).

    OdpovědětVymazat
  2. McGrewovy syllaby vypadají obdivuhodně! Neproklikal jsem se ale k nějakému seznamu onlinových článků.

    A propos: Právě si pročítám Suárezovu De fide, snad k tomu plácnu něco užitečného ...

    OdpovědětVymazat
  3. Ja ctu ted Filozofii a metodologii vedy od Fajkuse, vyslo to v Academii a vypada to docela hezky a jasne.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslim ze bychom meli rozlisovat explanacni a predikcni silu teorie. Dve teorie mohou stejne dobre vysvetlovat pozorovane teorie, a pritom byt schopny s rozdilnou presnosti predvidat, co se stane.

    OdpovědětVymazat
  5. Dane, prohledej Googlem jeho stranky, napr. pro vyskyty "history of science", "Galileo", "Newton".

    Mirku, "explanacni sila" a "predikcni sila" jsou hodne viceznacne pojmy (bez jejich dalsiho vykladu).

    OdpovědětVymazat
  6. Všiml jsem si, že McGrew dokonce publikoval "Philosophy of Science: An Historical Anthology", nemáš to? Moc by mě to zajímalo. Díky.

    OdpovědětVymazat
  7. Me se ten rozdil zda celkem jasny: explanace vysvetluje nejakou teorii data, ktera uz mame, predikce rika, jaka nova data dostaneme, pokud ta teorie plati.

    OdpovědětVymazat
  8. Dane, nemam.

    Mirku, to se podoba tzv. prediktivismu, coz je dost kontroverzni pozice, vubec ne jasne pravdiva (aspon mne ne). V pojednanich a debatach spadajicich do tzv. confirmation theory o tom budou stohy. (Nejvetsi autoritami na tomto poli jsou ted asi Branden Fitelson a James Hawthorne. Pochybuji, ze prediktivismus zastavaji. Swinburne napr. tuto pozici vehementne kritizuje v rozsahlem dodatku v Epistemic Justification. McGrew bude tez proti.) Na detaily mi nezbyva cas, sorry.

    OdpovědětVymazat
  9. Hm, to by me celkem zajimalo, co na tom kritizuji, me se ten vyznam zda celkem plynout uz z tech pojmu. Akorat me napada, ze treba Popper tam muze jeste rozlisovat predikce podle jejich netrivialnosti, nesamozrejmosti, nebo presnosti. V praxi bude explanacni a predikcni sila dost splyvat, ale jsou treba pripady, kdy to tak neni (treba strunove teorie maji velmi nizkou predikcni silu, i kdyz explanacne jsou uspokojive).

    OdpovědětVymazat
  10. Explanacni sila pro me znamena proste schopnost vysvetlit danou vec pote, co se stane. Rozdil v explanacni sile bude rozdil v presnost a konkretnosti toho vysvetleni, v tom, co takove vysvetleni vylucuje (ale tohle posledni je uz vlastne i presah do predikce].

    OdpovědětVymazat
  11. Snad mas jen jinou terminologii. V kazdem pripade si to vse muzes klidne projit ve Swinburnove Epistemic Justification s Google prekladacem. K pojmu vysvetleni je dobra Prussova kniha The Principle of Sufficient Reason. Oboji k nelegalnimu stazeni na nejmenovanych adresach.

    OdpovědětVymazat
  12. Pouhým okem vidím, že cosi svítí na obloze. Dnes vím, že by to mohl být i satelit, ten však okem vidím jako hvězdu. Pohlédnu dalekohledem a vidím, že tím satelitem je projektován kulový objekt podobný planetě. Jenže to naše satelity dokáží za 50 let také. Jak dlouho to tam je?
    A komu ten přístroj patří? A jak je možné, že tak rychle reagují na mé myšlenky?
    Takže křemíková sféra a mi jsme uvnitř? Jak důmyslné, pomyslím si. Dnes už vím, jak to chodí tam 'nahoře'. Vím i, proč jsme tady dole. Cokoli chci vědět, dozvím se. Pravda zvítězila již dávno. Ale mi lidé by jsme chtěli vládnout druhým pro svou slávu a moc. Vítejte tedy na Zemi.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou.blogspot.com