Dnes na mě konečně přišla řada. Obával jsem se, že obecnou otázku po podstatě etnicity většina účastníků vůbec nepochopí (jsem zde jediný "profesionální" filosof). Ruský překlad mého resumé dokonce překládá nature ve smyslu essence jako příroda. Typická otázka, když vysvětluji téma své prezentace o etnické indentitě: "Čí etnické identitě?". Navíc (na rozdíl od říjnové konference) většina lidí v naší sekci nerozumí anglicky, ani moderátor. Prezentaci jsem se proto nakonec pokusil shrnout v ruštině podle "resumé" z konferenčního sborníku (prý to bylo srozumitelné). K mé radosti nakonec přeci jen někteří chápali o co se jedná (např. jedna běloruská antropoložka)
Základní idea mé prezentace je tato: V běžném pojetí je etnicita (která navíc splývá s národností) cosi "essenciálního" a definovatelného pomocí nějakých společných vlastností jako např. teritorium, jazyk, kultura, charakter, atd. Toto pojetí je při bližším prozkoumání neudržitelné, obzv. pokud se díváme na etnika/národy diachronně. Mnozí proto z nejrůznějších důvodů pojem etnicity/národnosti "dekonstruují". Tím ovšem odsuzují např. období národního obrození, které probíhá v Turkmenistáně či probíhalo v devatenáctém a dvacátém století v českých zemích k absurditě. Jorge Gracia má teorii, která dává pojmům etnicity/národnosti koherenci (a tím i důstojenství a realitu např. pro období "národního obrození"), aniž by upadlo do iluzorního "esencialismu". Jádrem jeho teorie je toto:
Etnikum … je skupina … lidí, kteří splňují následující podmínky: (1) náleží vícero generacím, (2) jsou organizovány v širších rodinách, (3) jsou sjednoceni díky historickým vztahům, které v daném kontextu vytváří vlastnosti, které slouží (i) k identifikaci členů skupiny, a (ii) k jejich rozlišení od členů jiné skupiny. (Gracia, Race, Ethnicity, and Nationality, 2005, s. 54)
(Důležité v této definitici je to, že výběr identifikačních vlastností se etnikum od etnika liší, příp. i diachronně v rámci etnika. Samozřejmě by toto jádro bylo třeba dále vysvětlit a obhájit před alternativami.)
Z ostatních zajímavých příspěvků: fyzická antropologie Turkmenů (N. Dubova z Ruska), etnogeneze Gagauzů (G. Guboglo z Moldávie), experimentální archeologie, historie Chórásánu, historie fonetiky turkmenštiny, turkmenská ekologie, atd. Prostě takové "vědecké zoo". V diskusích se nicméně občas vynořily pojmové potíže s etnickou identifikací (která v historické perspektivě rozhodně nejde jednoduše podle fyzických, kulturních, jazykových a teritoriálních hranic).
Odpoledne nás čeká nějaké oficiální zakončení a je to. Konference byla docela zajímavá, velmi obohacující byla setkání s pestrou směsicí lidí. Naneštěstí na rozdíl od říjnové konference nám tentorát moc nepřálo počasí, dokonce včera i dnes napadl sněhový poprašek. Navíc je hotel přetopený a nelze v něm otevírat okna (je vypnutá klimatizace).
:-)
OdpovědětVymazatOhlasy na konferenci od korejského profesora:
OdpovědětVymazathttp://hopia.net/ries/news/rnw23.htm