V poslední kapitole shrnuje Marschler výsledky své práce. Zatím zde uvedu jen hlavní teze:
- Přirozené a napřirozené pravdy jsou u Suárez přísně odlišovány, přičemž témata z de deo uno jsou přístupné přirozenému rozumu a z de deo trino nikoli.
- Veškerá boží aktivita je poznatelná pouze jako vycházející z Boha ut unus; Suárez odmítá vestigia trinitatis a důsledně uplatňuje princip opera indivisa ad extra.
- Proti skotistům zdůrazňuje Suárez to, že "osoba" má v ontologii charakter positivního modu.
- Mezi boží esencí a osobami je virtuální distinkce, tj. pomyslná ze základem v realitě.
- Suárez v trinitární teologii důsledně aplikuje pojmový aparát transcendentálií, což je projekt převzatý především od Bartolomé Torrese (1512-1567).
- Trojitost Boha je vysvětlena (standardně) pomocí vnitrobožského vycházení (Otec z něhož je pomocí intelektivního aktu konstituován Syn a volitivního Duch).
- Nocionální akty jsou reálně totožné s boží esencí.
- Bezrozpornost Boží esence nemá za důsledek jako u konečných jsoucen pouhé aptitudo essendi ale reálné esse per se (bytí-ze-sebe).
- Suárez aplikuje v trinitární teologii transcendetální vztahy (tj. nikoli kategoriální), což je prý skotistický objev recipovaný mj. i tomisty.
Žádné komentáře:
Okomentovat