(1) Často opakovaná výtka na adresu novověké scholastiky, že traktát o Trojici stojí v izolaci od jiných teologických traktátů je nepravdivá; Suárezova diskuse je provázaná s christologií, metafyzikou a dalšími částmi jeho díla; to, že nezmiňuje o Trojici v nauce o stvoření vychází z jeho vlastních principů (viz 5.4.2011 druhá hlavní teze)
(2) Z církevních otců je v Suárezově Traktátu o Trojici nejcitovanější Augustin (více než 150 odkazů); další církevní otcové (Athanasius vč. Symbolum Athanasii, Jan Damašský, Hilarius, Basil mají odkazů mnohem méně). Ze středověkých autorů má Tomáš více než 200 odkazů, Scotus méně než 100. Následují: Durandus, Kajetán, Capreolus, Bonaventura a Anselm, Richard od Sv. Viktora, Jinřich z Ghentu, Marsilius z Inghenu, Gabriel Biel a Bartolomé Torres. Kromě Duranda je evidentně vlivná tomistická tradice (Capreolus, Ferrariensis, Kajetán a Torres), naproti tomu skotistická tradice (kromě Scota) zastoupená není. Ockham má jen tři odkazy a vliv nominalismu je tedy nanejvýš nepřímý.
(3) U řady odkazů (např. k církevním otcům) je zřejmé, že je Suárez přebral z prefabrikované příručky či tradice, aniž by se některými z těchto autorů zabýval přímo a z první ruky.Třebaže odkazy i shrnutí nauky daného autora jsou většinou přesné, chybí v nich poukaz na širší kontext a nějaké hlubší porozumnění historického vývoje dané problému, názoru či argumentu.
(4) V Suárezově nauce je přítomen silně jeho oponent Vázquez, se kterým se v mnohém neshodl. Vázquez např. kritizoval v části své De Trinitate Suárezovy teze z De incarnatione, na což Suárez reagoval v De Trinitate. Marschler uvádí krátký výčet kontroverzních bodů mezi Suárezem a Vázquezem, které v průběhu jeho studie vypluly na povrch:
- hodnocení "trinitráních důkazů" Raymunda Llula
- (hypotetická) možnost svořeného Ducha intuitivně nahlédnout Trojici
- predikovatelnost "Osoby" na Boha
- Otec a "sebevztažnost" jako fundament nezrozenosti
- rozlišení esenciálních a nocionálních aktů
- "tres existenciae" a nauka Richarda od Sv. Viktora
- transcendentální pravda a její určení
- jednota a zmnožitelnost "dokonalosti" (Volkommensheit) v Bohu a role relací pro jejich pochopení
- "osobní" zmnožitelnost atributu nekonečnosti
- slučitelnost principu "principium identitatis comparatae" s trojičním dogmatem
- zahrnutí (boží) esence do relací
- domněnka o absolutní subsistenci v Bohu a s tím související pochopení "individuum deitatis"
- postoj k objektům nocionálních aktů Otce z nichž vychází Syn
- nutnost božího chtění possibilií
- použitelnost pojmu imago pro rozlišení Syna a Ducha
- explikace přebívání Boha v duších spravedlivých
Marschler se ve třetí části poslední kapitoly zabývá postavením Suáreze mezi Scotem a Tomášem a ve čtvrté tím, co říká suárezianismus ke vztahu teologie a filosofie, přirozenosti a svobodě, a trojedinosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat