Na teologické fakultě Jihočeské univerzity jsem se dnes nachomýtl k pěkné přednášce Chaima Kočího "Judaismus v dnešním světě". Chaim Kočí je místopředseda Chevra kadiša ČR, tzv. "pohřebního bratrstva", které bylo v Čechách obnoveno (až) v r. 2009. Zásadní význam tohoto bratrstva pro židovský život mi doposud nebyl příliš zřejmý, protože se jedná nejen o obecně sociální židovskou náboženskou "instituci", ale také o "ostrůvek zbožnost" v rámci často silně "reformovaných" židovských obcí. Dodržovat přísné židovské zvyklosti je totiž nesmírně obtížné, bez lidí, kteří je důsledně dodržují, ovšem není možné vykonávat řadu obřadů a modliteb, které pravě Chevra kadiša (חברה קדישא) vykonává. Pro zajímavost: v ČR je deset židovských obcí, celkem s asi 5000 členy, ovšem orthodoxně (či "orhopraxně") židovsky žije jen asi 200 lidí.
Nedavno mi jeden puvodem 1/4 zidovsky a nazorove 100% ateisticky kamarad rikal, ze uvazuje chodit na srazy zidovske obce; mj. kvuli holkam. Warum nicht? Jsou to asi vesmes kulturni spolky.
OdpovědětVymazatV Izraeli ovsem ortodoxni rostou. Dle nekterych hrozive pro tamni ekonomiku. aktualne.centrum.cz/zahranici/blizky-vychod/clanek.phtml?id=697252 Nevim, nakolik jsou tyto obavy motivovane ideologicky.
OdpovědětVymazatZajímavé.
OdpovědětVymazatTen zvláštní mix náboženskosti, sekulárnosti a anti-náboženskosti charakteristická pro židovství, je daná tím, že je to etnické náboženství: Židem je člověk tím, že je příbuzensky spjat s ostatními Židy a/anebo tím, že židovsky věří a žije.
Studenti na TF (bylo jich na přednášce nejméně 70) se Kočího dost vyptávali na konverze. Kočí od toho silně odrazoval, zde v Čechách je extrémně obtížné žít jako orthodoxní Žid. Není chleba, není mléko, maso výjimečně a drahé, atd. Nemluvě o výstředním oblečení a rozruchu, které budí. Přesto od r. 1990 konvertovalo 39 Čechů k židovství, i když příprava trvá léta a orthodoxní rabíni od ní odrazují seč mohou.
-----
Co se týče těch ekonomických obav také nevím, zda jsou dobře podložené. Můj kamarád (filosof a orthodoxní Žid) naopak argumentuje tak, že bez náboženského fundamentu je Izrael pro Židy nezajímavý. Jinde (=USA) se mají lépe. Přijdou a usadí se jen když to pro ně má i nějaký duchovní bonus navíc. A je zřejmé, že pokud na území Svaté země nebude Stát Izrael, ale něco jiného, že to jaksi nebude pro Židy příliš snadné Svatou zemi navštěvovat, neřku-li v ní žít.