Všeobecný úvod
Oddíl I: Projevy božských Osob a víra Církve v Trojici
Kapitola 1: Od jednoho Boha k Trojici
I. Bůh filosofů a vědců
II. Bůh Izraele
III. Otec našeho Pána Ježíše Krista
IV. Vypracování trinitárního dogmatu
Kapitola 2: Cesty a prostředky dogmatického pojednání o Trojici
I. Od Trojice ekonomické k Trojici imanentní
II. Úvod k cestě nazývané "psychologická"
III. Řecký pojem a latinský pojem Trojice
Oddíl II: Rozlišení a jednota Jsoucích Bohem v jediném Bohu
Kapitola 1: Vycházení v Bohu
I. Jak lze pojímat božská vycházení?
II. Plození v Bohu
III. Druhé vycházení
IV. Akty "esenciální" a akty "pojmové"
V. Závěr kapitoly
Kapitola 2: Rozdíl mezi Třemi, kteří jsou jediným Bohem
I. Rozdíl tří "jsoucích Bohem" může být jedině relativní
II. Relativní protiklad v Bohu
III. Závěr
Kapitola 3: Božské Osoby
I. Tři "Jsoucí Bohem" jsou tři rozdílné Osoby
II. První Osoba
III. Druhá Osoba
IV. Třetí Osoba
V. Perichoreze
Oddíl III: Kritická reflexe v našem poznání tajemství
Kapitola 1: Rozum, zjevení a teologie v našem poznání tajemství
I. Nemožnost objevit pouhým rozumem tajemství božského života
- Rozum může dospět pouze k Bohu jako jedinému (protože Trojice sdílí jedinou esenci a jednotnou činnost) (161-2).
- Trojjedinost je sice ontologicky nutná, ale my nemůžeme logicky nahlédnout tuto nutnost (pace Richard od sv. Viktora), protože nemůžeme "costně" (quidditative) nahlédnout Boží esenci (163-4).
- Třebaže rozum nemůže "uchopit vnitřní nutnost trinitárního tajemství, pak to ještě neznamená, že se trinitární tajemství nachází za hranicemi bytí a transcendentálních pojmů"; toto tajemství se nachází za hranicemi ens commune, tj. bytí uskutečněného v empirických jsoucnech; ta ovšem vyžadují jako příčinu dokonalé ipsum esse subsistens a lze tedy spíše říci, že "všechna ostatní [konečná] jsoucna se nacházejí "pod hranicí bytí"" (166).
- Lidské pojmy (bytí, plození, konsubstancialita, atd.) jsou schopny "nabýt takového rozpětí, že označí a vyjádří - pomocí analogie - dokonalé uskutečnění ... v Bohu" na základě víry, která dodá analogické pojmy zjevením a milostí (167).
- "akt víry není završením teologického bádání, je jeho předpokladem"; "teologické bádání dospívá k lepšímu porozumnění pravdám, ve které věříme"; "Co se týká trinitárního tajemství, teologické zkoumání se snaží poznání, které věřící o tomto tajemství získal ze zjevení, situovat v intelektuálním světě člověka nejprve poukazem na to, že tajemné pravdy víry nejsou vnitřně protikladné; pak ukazuje, jak může rozum za pomocí svých pojmů tyto pravdy asimilovat, aniž by přitom potlačil jejich ráz tajemství. Rovněž je situuje do celku pravd víry" (168).
- "Spoutanost analogií a nemožnost verifikovat jak počátky, tak výsledky svého zkoumání vytváří pro rozum v jeho úsilí o intellectus fidei velmi obtížnou situaci. ... Nejintenzivněji je tato slabost pociťována v pojednání o Trojici. Jde zde o poznání a vyjádření té nejkonkrétnější Skutečnosti ... Ale protože je tato Skutečnost závratně vyzdvižena nad všechnu smyslovou zkušenost, musí být pojmy, které musíme užívat k jejímu dosažení, nutně vyzdiženy na úroveň nejvyšší abstrakce ... Jediným lékem je zkušenost. Není zde naším úkolem ukazovat, že zkušenostní poznání Boha je skutečně možné, ani za jakých podmínek je možné. ... tato zkušenost je cele závislá na víře, protože je aktem víry, avšak prolnuté láskou a inspirované. V této zkušenosti je Bůh dosahován v temnotě, příčemž formulace víry jsou přesahovány, ale nikoliv popírány. Noetický obsah dodává této zkušenosti poznání z víry, a tedy pojmová teologie, která je prodloužením poznání z víry. Bez takového obsahu by zkušenost nebyla poznáním, ale pouhou exaltací bez reálného dosahu - a tudíž neschopnou skutečně se dotknout Boha, který je eminentní realitou a nikoli projekcí mého já. V této mystické zkušenosti věřící za hranicemi všech formulací, které se neobratně snaží vyjádřit rozdíl mezi božskými Osobami a zcela zvláštní, jedinečný rys každé z nich ... "poznává", a to v tom nejzkušenostnějším smyslu slova, každou z Osob a rozlišuje navzájem. Taková zkušenost je přesně vzato "nevýslovná", protože jakmile mystik opustí prostor své zkušenosti, setká se se stejnými vyjadřovacími obtížemi jako teolog: nepřiměřenost pojmů, obrazů a slov (jestliže není teologem, upadne při vyjadřování tajemství, kterého se jakoby "dotkl", do neadekvátních formulací, kterým se naučil od teologů a které nemusí být zrovna nejpřesnější)." (169)
- Víra je pro člověka hluboce neuspokojivý stav, naplnit nás může pouze bezprostřední patření na Boha tváří v tvář (srv. 1 Kor 13). Je však takové patření možné pro konečného tvora jako je člověk? Církev tuto možnost od nepaměti zastávala, dogmatizována byla na Florentském koncilu. Rozdílné chápání je ovšem zastáváno v orthodoxní církvi díky nauce Řehoře Palamy, který zavádí do Boha "nevýslovnou distinkci" mezi nepřístupnou Esencí a participovatelnými "energiemi"; v latinské tradici se naopak traduje nauka o tom, že člověk může vidět (videre) Boha (ale samozřejmě nikoli "uchopit" comprehendere) pomocí vlitého habitu, "světla slávy".
I. Problém
II. Nerozdělenost tří Osob v působení "ad extra"
III. Rozlišení Osob v jednotě činnosti
Oddíl IV: Dílo božských Osob v dějinách spásy
Kapitola 1: Poslání božské Osoby
I. Analýza pojmu "poslání" božské Osoby
II. Poslání a připodobnění stvrořeného ducha božským Osobám
III. Trinitární přítomnost a přítomnost Trojice
IV. Viditelné poslání a neviditelné poslání
Kapitola 2: Poslání Slova a Ducha
I. Poslání Slova
II. Poslání Ducha svatého
Ja se touto knihou zabyval na prednaskach z kosmologie, kdyz jsem za Petra D. suploval na CMTF UP v Olomouci. vohanka2.sweb.cz/kosm.htm
OdpovědětVymazatDíky - úctyhodné podklady pro křesťanský filosofický systém!
OdpovědětVymazat